Webteksten schrijven

Webteksten schrijven is een vak apart. We delen alle geheimen met je om een succesvolle webtekst te schrijven. De meest gemaakte fouten zijn op jou niet meer van toepassing!

Webteksten moeten kort en bondig zijn

 Iemand die webteksten leest, heeft vaak weinig tijd. De schat aan informatie is groot op internet en er wordt dus meer gescant dan echt gelezen. Ieder onnodig woord is verspilde moeite om te lezen.


Zet de belangrijke zaken bovenaan

Er wordt eerst bepaald of iets wel de moeite waard is om te lezen. Zorg dus dat je meteen een punt maakt. Je werkt vanuit een omgekeerde pyramide. Waar je vroeger op school geleerd hebt om eerst een inleiding te schrijven, moet je hem nu als laatste zetten en beginnen met je conclusie.

Maak het scanbaar

Iedereen scant webteksten. Zorg dus dat het ook scanbaar is. Binnen enkele seconden beslist een bezoeker om op je site te blijven of juist niet.

  1. Zorg voor tussenkopjes.
  2. Maak veel alinea’s in je webteksten.
  3. Gebruik opsommingslijsten.

Zorg voor concrete informatie

De informatie, review of zelfs het plezier dat iemand aan je tekst moet beleven, moet snel en direct tot stand komen. Zorg dus voor concrete webteksten. Bij twijfel gaan mensen altijd liever naar een andere website. Maak dus meteen je punt. Vertel gelijk welk voordeel wacht bij het lezen van de tekst. Elke lezer vraagt zich af: waarom zou ik dit lezen?

Prikkel je bezoekers,

Bied de oplossing voor een probleem, maak ze nieuwsgierig. Of maak ze aan het lachen.
Prikkel je bezoekers om door te lezen. Om dingen te bestellen of om actie te ondernemen. Als je niets van ze vraagt, dan zal er ook niets gebeuren.

Ken je doelgroep

Veel bezoekers denken bij webteksten: “dit gaat niet over mij”,

Je moet schrijven over waar je bezoeker naar op zoek is. Je moet hem als het ware in een warme kamer ontvangen, zijn jas aanpakken en zeggen: ‘Ik weet wie jij bent, ik weet waar je mee zit. En ik kan je helpen.’ (bron)


Zorg er dus ook van tevoren voor dat je een duidelijke doelgroep op het oog hebt. Anders loop je het risico dat niemand zich aangesproken zal gaan voelen.